Elamuslood

teater, muusika, kunst, kirjandus, film, fotograafia, tants

Teatri head ja vead? 3. apr. 2011

Huvitav. Mõtlesin, et kas võin enda kohta öelda nagu Ita Ever (mitte, et ma julgeksin end temaga võrrelda), et mind on kerge vaimustada. Hakkasin sellele mõtlema täna juba mitmendat korda kontekstis mulle meeldis “Neegri vabastamine kõrgel kunstilisel tasemel” aga mujalt olen välja lugenud vaid pettumust. Kas asi oli minu avatud loomus ja mitte millegi ootuses, kui etendust vaatama läksin? Endiselt ei muuda oma arvamust ja on veidi kahjugi, et tükk nii paljudele pettumust valmistas.

Samas on üsna kergesti mulle võimalik pettumust valmistada. Seda just teatrietendustest rääkides. Cabaret Interruptuse raames lavastunud “Je t’aime” oli minu arust kohutavalt halb ja mitte midagi pakkuv, aga etendus esialgse ühe korra asemel (minu andmetel) neli korda. Miks? Mis tegi selle etenduse taganõutavaks? Tekstid olid head vaid seetõttu, et mulle Jan Kaus kohutavalt meeldib, aga näitlemine jäi keskpäraseks kui mitte sellest allapoole.

Mis teeb etenduse heaks? Ma ehk kunagi mõtlen selle välja. Vähemalt enda jaoks.

 

6 Responses to “Teatri head ja vead?”

  1. triin Says:

    vaatamise kogemus? meeldiv harjumus mõelda oma peaga? võime välja valida OMA? võime tajuda OMA, ilma, et seda oskaks defineeridagi? oskus tajuda ümbritsevat sel ajahetkel selles paigas? tajuda teiste kohalolekut? võime valida? oma isikliku aja hindamine? hea küsimus, iseenesest.

    • viinamarjad Says:

      Ma tunnetan selle OMA ära ja pean tõdema, et neid etendusi mis selle oma alla kuuluvad on kõige raskem sõnadesse panna ja nendest ei ole ma siia kirjutanud. Nad on puudutanud mingil veidral tasandil mida ei arvanud endal olevat ja nad on suuremad sõnadest, mis emotsiooni kirjeldades lauseteks kujunevad.

      Vahel on vaja halba, et aru saada heast ja vastupidi. Vahest siis on etendus hea, kui ta tundub just sulle hea. Ta on sinu jaoks hea ja muud ei olegi vaja.

      • triin Says:

        ehk on see olek, milles nii paljud väidavad end olevat, ent mille tarvis tegelikult pole tarvis kõva häälega manifesteerida – Sul on oma arvamus, mida teised ei kõiguta:)
        muide, üks loomesõber esitas meie ministrite määramisel hea küsimuse: rein lang on väidetavalt näinud kõiki eesti etendusi, mis osalt etenduskunstidele on päris hea märk. teisalt aga tekib küsimus, kas ta ka oskab selekteerida, mida vaatab?
        mõtleme edasi. see teeb ilusaks:D

  2. viinamarjad Says:

    Mulle on jäänud mulje, et Rein Lang käib teatris, et poliitika räpasuses kultuursena püsida. Vähemalt kultuursena näida. Enne Ühtse Eesti Suurkogu toimunud aktsioonil keeldus Lang lavale nö. rahva sekka tulemast ja esitas küsimuse “mida te sellega öelda/saavutada tahate?” (mul pole nüüd enam päris täpselt sõnastus meeles). Lavale kutsuti inimene rahva seast ning hiljem liitujad olid need, kes talle appi läksid. Toetuseks. Langil läks kas mõte kaduma või ei tahtnud ta sellest aru saada. Muidugi ei saa seda võtta aluseks, et Lang ministriks ei sobi. Seda näitab aeg, aga kahtlen veidi tema pädevuses.
    Nihkusin su küsimusest nüüd kaugemale või lähenesin sellele teise nurga alt. Tahtsin välja jõuda selleni, et kahtlen sügavalt selles, et tal mingisugune maitse-eelistus välja on kujunenud. Keegi peaks talt küsima, mis on etendus mis teda enim mõjutanud/raputanud on ja miks? Huvitav oleks näha, mis ta vastab.

  3. arvamusliider Says:

    võib-olla on asi selles, et lood peas liiga enda teksti, kui midagi loed. Mis puutub just “Je t’aime” siis olin samuti kohapeal ja kuulsin ise Jan Kausi kiitmas üht näitlejannat tõetruu esituse eest. Väidetavalt oli tegelaskuju laval olnud väga sarnane raamatus kirjaldatavaga. Pealegi on Interruptus ju amatöörnäitlejate pärusmaa ja ühekordsete etenduste jaoks ei pandagi ilmselt sinna alla ka nii palju proove ja energiat.

    Teater on niivõrd subjektiivne – teinekord aru saamata, miks terve saal jalgadele tõustes aplodeerib, kui ise rumalalt ja täiesti puudutamata istuma jäädes ei leia etendust taolist ovotsiooni ära teeninud olevat.

    • viinamarjad Says:

      Tõenäoliselt on sul õigus. Je t’aime puhul olingi Kausi tekstid enda peas teisiti välja mänginud. Raamat oli juba ise-enesest mulle nii palju elamusi pakkunud.


Lisa kommentaar

