Elamuslood

teater, muusika, kunst, kirjandus, film, fotograafia, tants

Loomade farm 31. märts 2011

Filed under: ajas ja ruumis — viinamarjad @ 18:37
Tags: , , ,

Varjatud sõnumid on alati mu lemmikud olnud ja ma ei suuda uskuda, et ma sellest raamatust siia varem kirjutanud pole. Ometi lugesin teda juba teist korda ja endiselt ahmin sisse Orwelli stiili. Olgu pean tõdema, et 1984’s tuleb see paremini esile, aga ka “Loomade farm” ei jää palju maha.

Kes veel raamatut lugenud ei ole palun ärge vaadake enne filmi! Minu jaoks rikkus see nii mõndagi ära. Raamat on palju rikkalikum oma kirjeldustega ja kujutlusvõime saab rohkem tööd.

Teos varjatud pilkega NVSLi võimule ja absurdsusele, mis sel ajal kommunistlikes riikides toimus. Valitsus muutis oma suva järgi seadusi ja tegi samal ajal ausat nägu. Taustaga tutvununa hakkad sigadele erinevaid nägusid ette kujutama – vuntsidega liidersiga on samas vägagi koomiline kujutluspilt. Eriti ajas mind naerma kahel jalal käivate sigade ette kujutamine. Ma kujutasin ette suurt rasvunud siga, kellel on tasakaaluhäired ja kes higistades üht jalga vaevaga teise ette tõstab.

Üldiselt on raamat marru ajav, täis absurdsust, masendav (samas humoorikas omal veidral moel) ja, mis kõige tähtsam, nii kuradi tõene. Uskumatu, kui palju mul suvest saadik meelest oli läinud. Siis lugesin raamatut esimest korda ja ma tean, et hoidsin end tagasi, et Karini jaoks asja mitte ära rikkuda ja hoidsin suu kinni. Nüüd kirjanduse tunnis teost arutades tundsin, et ei mäleta nii paljut. Uuesti üle lugedes aga enam nii närvi ei läinud, aga mõistsin tegevust palju selgemalt. Teose lahti mõtestamine aitab tohutult mõista, mida kirjanik öelda tahtis (no päris kindlad ei saa me kunagi olla, aga selles peitub ka kirjanduse võlu).

 

5 Responses to “Loomade farm”

  1. Haldjapiiga Says:

    Olen näinud filmi, nii korda kaks. Teine kord ausalt sundisin ennast selleks. Kas ma raamatut suudaksingi lugeda? Ausalt ka, pool filmi juba halasin nutta, saamata aru kas nüüd täpselt vihast või kurbusest. Ometigi olen raamatut soovitanud paljudele – et need kuradid, kes aru ei saa mis asi oli nõukogude liit, selle omale puust ja punasena selgeks saaksid.
    Aga see, et peategelasteks sead võetud, täpsemini ei saakski, eriti Nõukogude Liidu näite puhul!

    • viinamarjad Says:

      Võta kindlasti raamat ka ette! Seal on see absurdsus veel paremini esile toodud ja ausalt öeldes lähevad need 90 lehte linnulennul ent annavad rohkem kui film.
      Ja sead on väga täppi läinud. Kui nüüd mõelda, siis kõik NSVLi suurkommunistid on ülekaalulised mehed olnud, kes sigadele oma välimuselt vahest isegi alla jäävad?

      • Haldjapiiga Says:

        Ma ei pidanud silmas just seda välimuse võrdlust…
        Enamus, kohe väga-väga suurem enamus Nõukogude Liidu tippjuhtidest oli juudid ja nende kombekohaselt pidada siga pühaks loomaks on neid endeid ka sigadega võrreldud.

  2. viinamarjad Says:

    Sain ka targemaks, sest seda võrdlust ma ei teadnud. Eks neid põhjuseid, miks just sead on valitud, on mitmeid.

  3. kati Says:

    Ei, filmi ei soovita ma üldse vaadata. Mõttetu ajaraiskamine. Raamat tuleb ikka kindlasti läbi lugeda. Ma olin ikka püha viha täis, kui seda lugesin. Filmi vaatasin nii huvi pärast otsa, aga ei tasu ära. Nii paljust jääb ilma ja point jõuab ainult raamatu sisu kaudu õigesti kohale.


Lisa kommentaar

